Blog

Televisie kijken minder populair

07 oktober 2016 / Algemeen / Door Anthonie

We hebben het hier al vaker gehad over de populariteit van de diverse televisie zenders, en het feit dat veel mensen graag meerdere afleveringen van een serie achter elkaar kijken, maar nu blijkt uit onderzoek da de populariteit van het televisie kijken, drastisch aan het afnemen is.

Keken we gemiddeld, en nog niet eens zo lang geleden, ruim 3 uur per dag naar de televisie, blijkt dat terug gelopen te zijn naar 38% van de gehele tijd dat we naar film of serie kijken, of andere vormen van entertainment door bewegende beelden. En dat is natuurlijk een erg groot verschil.

Van iedere 100 minuten dat we naar bewegende beelden kijken, is dat dus nog maar slechts 38 minuten naar de televisie, en dat zal natuurlijk twee dingen gaan betekenen.

De online aanbieders, noem bijvoorbeeld maar Netflix, Amazon Prime, maar natuurlijk ook de mogelijkheden die diverse providers bieden om online te kijken, zullen groter worden, en meer winst gaan maken. Daardoor zal het online aanbod nog verder verbeteren vanzelfsprekend.

Traditionele televisiezenders zullen dat ongetwijfeld in de kijkcijfers, en daardoor ook in de reclame-inkomsten gaan merken. Die kunnen dan mindere kwaliteit programma’s gaan bieden. En dat, samen met nog betere kwaliteit van de online aanbieders, zal een nog verdere teruggang teweeg brengen van het aloude televisie kijken.

Het was natuurlijk te verwachten dat dit ging gebeuren, maar dit zijn toch wel grote veranderingen.

Overigens kijken we met ons allen, gemiddeld vijf uur per dag naar videocontent. Dus naar streams, televisie en dergelijke zaken. En dat is wel behoorlijk meer dan de 3 uur die we in het verleden naar de televisie keken.

Daarbij wordt online het meest gekeken naar Netflix, hoe kan het ook anders. Deze online aanbieder is druk bezig met eigen series de markt te veroveren.

25% van alle Nederlanders maakt al gebruik van Netflix, of een andere online aanbieder van videocontent. Daarbij kijken we naast naar Netflix, ook veelal naar video’s op Youtube, Viedoland en NLziet.

Daarnaast worden ook diensten als NPO gemist, Kijk, en RTL XL steeds populairder.

Het avondje televisie kijken verdwijnt echter langzamerhand, want we kijken dus liever zonder de vele reclameblokken, en op een tijdstip dat het ons past.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

7 + 2 =