Blog

Storingen Internet en TV

04 mei 2017 / Algemeen / Door Anthonie

Een storing. En dan maakt het natuurlijk niet uit waar het nu precies aan ligt. Want je zult net zien dat de storing voor internet of bij de televisie gebeurt als je na een lange dag werken eventjes wilt relaxen. Net geen beeld of of net op dat moment geen verbinding, als jij er achter zit.

Helaas blijft het techniek, en er kunnen best wel veel dingen mis gaan. Daarbij hoeft het ook niet eens aan de provider te liggen, want het probleem kan ook gewoon ergens in huis te vinden zijn.

Doet de televisie het niet, althans je hebt geen beeld, kun je er eigenlijk wel van uitgaan dat het of aan de kabelverbinding ligt, of aan het kastje (mediabox of set top box) dat de televisie verbind met de kabel. Of de provider heeft een storing, of het bewuste kastje is kapot.

Bij een dergelijk geval is het beste wat je kunt doen is de mediabox of set top box herstarten. Klik dan niet de schakelaar uit en meteen weer aan, maar klik uit, wacht even dertige seconden en klik weer aan. Dertig seconden wachten is puur om de mediabox of set top box weer in de startpositie te krijgen. Nog steeds geen internet? Dan de helpdesk van de provider bellen, er is waarschijnlijk ergens elders een storing. Let wel, als je ook internet hebt van dezelfde provider kun je het beste ook even kijken of je internet hebt. Doet dat het ook niet, is er duidelijk een storing. We komen later nog even terug op het bellen van de helpdesk.

Storing internet

Bij een internetverbinding die niets doet kan het probleem nog veel meer redenen hebben. Het probleem kun je natuurlijk zelf proberen te vinden, maar als je er niet veel verstand van hebt is het beter om gewoon de helpdesk om raad te vragen. Bij de provider werken immers veel mensen die heel veel weten van internet of televisie, en ze kunnen storingen vrij snel vinden.

De meeste mensen hebben bovendien niet een directe internetverbinding, maar een internetverbinding met WiFi. Het probleem kan dus aan PC, , tablet, laptop of mobiele telefoon liggen, aan het WiFi, aan het modem, of aan de provider. En daar kunnen dan ook nog weer verschillende soorten problemen mee ontstaan. Eigenlijk te veel om op te noemen.

Zo kan bijvoorbeeld het WiFi storen, en dat komt helaas vrij veel voor. Internet doet het dan eigenlijk gewoon, maar de signalen via het WiFi bereiken de computer, tablet of telefoon niet. En dat is helaas een zeer veel voorkomend probleem.

In Nederland hebben namelijk heel veel mensen een internetverbinding die via WiFi werkt. Bij al deze mensen komt het internet gewoon via de kabel het huis binnen, gaat naar het internetmodem, en wordt daar via het WiFi naar het betreffende apparaat gestuurd. Dit gaat als het ware via een soort radiogolven, en daar zijn bij de meeste providers en modems slechts enkele kanalen voor beschikbaar.

Woon je bijvoorbeeld in of bij een flatgebouw, dan kan dit signaal gestoord worden. Bijvoorbeeld omdat anderen in de buurt ook WiFi hebben, die over exact of net naastgelegen kanalen werken. Als bijvoorbeeld veel mensen in de directe omgeving allemaal op kanaal 1 zitten, of wanneer een aantal mensen kanaal 2 of 3 gebruiken, dan kan in jouw geval het signaal gestoord worden. Conclusie, de verbinding bereikt simpelweg jouw draadloze apparaat niet.

Het enige dat je daaraan kunt doen is jouw modem op een enigszins vrij of weinig gebruikt kanaal zetten. De provider helpt je daar graag mee.

Bij de oudere modems zijn er echter zeer weinig WiFi kanalen beschikbaar. Sommige providers leveren echter al moderne modems uit, die volgens een nieuwer systeem weken, waar meer en vooral minder storingsgevoelige kanalen beschikbaar zijn.

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de storing helemaal niet te maken heeft met het kanaal voor het WiFi, en dat de storing compleet ergens anders aan ligt. Bijvoorbeeld een zendamateur in de buurt, een illegaal radiostation, of je eigen mobiele telefoon kunnen storen.

Daarnaast kunnen er nog duizenden oorzaken zijn voor een storing.

We gaan er daarbij ook voor het gemak maar even vanuit dat de PC, de tablet, de laptop of de mobiele telefoon gewoon werken, en dat het WiFi het gewoon doet.

In dat geval is of het modem kapot, of de provider heeft een storing.

Nu is het zo met storingen dat iedereen in dezelfde regio er vaak last van heeft. Al deze mensen bellen vaak tegelijkertijd met de helpdesk van de provider, en daarom zijn wachttijden vaak erg lang. Dat is vooral als je geen alles in 1 pakket hebt, maar bijvoorbeeld verschillende providers voor mobiele internet, internet via de kabel, televisie via de kabel, en een abonnement voor bellen.

Is er een storing waarbij meerdere onderdelen niet werken, blijf je dus helpdesken bellen. Iedere keer kun je opnieuw wachten, en wat je in dat geval zult merken is dat de ene provider al snel naar een andere provider gaat wijzen.

Daarom is het altijd verstandig om alle onderdelen bij één en dezelfde provider af te nemen. Het scheelte je veel tijd als er een storing is, en het is bovendien nog goedkoper.

Helpdesk bellen

Storingen kunnen altijd gebeuren, en hoe vervelend deze storingen ook zijn, blijf rustig en denk er aan dat de medewerkers van de provider hun uiterste best doen om de storing zo snel mogelijk op te lossen.

Denk er vooral ook aan dat de persoon die je via de helpdesk te woord staan, meestal geen grote technische kennis heeft. Deze persoon neemt slechts de telefoon op, en zal je zo goed als mogelijk proberen te helpen.

Bij een simpele en inmiddels bekende storing zal de helpdeskmedewerker je vertellen dat er een storing is, en geeft je een schatting van de tijd die het gaat duren om de storing op te lossen. Afhamkelijk van het probleem kan dit langer of korter duren.

Zo heb ik zelf wel eens meegemaakt dat een boer met een graafmachine de kabel had opgegraven die daardoor brak. In dat geval zal de storing wel wat langer duren.

En dat is erg vervelend, maar de helpdeskmedewerker kan daar natuurlijk niets aan doen.

Is er geen storing bekend, dan zal de helpdesk je met een paar vragen proberen te helpen. De helpdeks kan immers ook niet meteen zien waar het aan ligt. Door middel van deze vragen wordt getracht het probleem te achterhalen. Soms lukt dat binnen een paar minuten, soms wordt je ook teruggebeld door een technisch medewerker, die natuurlijk veel meer weet dan een medewerker van de helpdesk.

Soms lijkt het alsof sommige providers altijd storingen hebben. Lijkt, want in werkelijkheid is dat natuurlijk niet zo.

Wel zijn sommige providers wat meer stabiel, en dan met name voor wat betreft internet. Storingen kunnen echter overal voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 + 6 =