Blog

Kijkgedrag in Nederland

09 maart 2016 / Algemeen / Door Anthonie

Het kijkgedrag in Nederland blijkt volgens de laatste cijfers weer aan verandering onderhevig te zijn geweest. Zo blijkt dat de televisiereclamemarkt gegroeid is, maar dat aan de andere kant het aantal minuten dat we met ons allen kijken gedaald is.

In 2015 werd een totaalbedrag van 965 miljoen euro uitgegeven aan televisiereclame, althans volgens het televisiejaarrapport van SPOT, en dat zonder grote toernooien in 2015. Grote toernooien, zoals in 2014 het WK Voetbal. Deze evenementen zijn namelijk verantwoordelijk voor veel reclame-inkomsten.

Dat is overigens ook de reden dat we volgens SPOT minder gekeken hebben naar de televisie.

Bij deze stelling horen we overigens een aantal van onze lezers denken dat het niet daaraan ligt, maar aan het feit dat er zo ontzettend weinig leuks op de televisie is de laatste maanden, en dat we daarom massaal andere dingen gaan doen.

Eigenlijk is het ook een raar gegeven. We kijken minder, maar de reclame-inkomsten stijgen. Niet te begrijpen, maar goed.

Nog meer kijkcijfers

Volgens datzelfde onderzoek blijkt namelijk dat we “nog maar” 3 uur en tien minuten gemiddeld per dag naar de televisie kijken. Bovendien kijken we allemaal gemiddeld 15 minuten per dag online naar diensten waarvoor we een abonnement moeten afsluiten, zoals bijvoorbeeld het door storingen geplaagde Netflix, waar diverse kijkers niet kunnen inloggen.

Je zou het overigens ook anders kunnen bekijken. En dat vooral omdat best wel veel Nederlanders helemaal geen abonnement hebben bij diensten als Amazon Prime of Netflix.

Als je namelijk per televisiekijkers gaat bekijken hoeveel tv er wordt gekeken als er wel een abonnement is op één van deze diensten, en waar er geen abonnement op dergelijke diensten is, dan wordt het verhaal ineens anders.

Kun je alleen naar de televisie kijken, dan kijk je toch. Ook al is er weer een herhaling te zien, of niets leuks te zien. Heb je een abonnement op Netflix, dan kijk je daarnaar, want volgens ingewijden valt daar veel leuks te kijken. En dus is bij abonnees van dergelijke diensten de daling in het aantal uren tv kijken nog veel groter.

Kwestie van kijken wat leuk is.

Overigens heeft twee procent van de bevolking helemaal geen tv abonnement, en kijkt nog ouderwets en niet digitaal.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op