Blog

Succesvolle providers gebruiken marketing 3.0

10 Januari 2019 / Algemeen / Door Anthonie

Marketing is constant in beweging en de veranderingen gaan ook steeds sneller. De meeste providers zitten nog op marketing 2.0 niveau, maar succesvolste zijn al volop bezig met marketing 3.0. In dit artikel lees je wat marketing 1.0, 2.0 en 3.0 inhoudt en hoe providers zich proberen te onderscheiden.

De versies van marketing

De eerste versie van marketing is een hele oude vorm van marketing. Hierin staat centraal dat het bedrijf een product of dienst verzint, bepaalt waar het te verkrijgen is en vervolgens zo veel mogelijk exposure creëert. Als de consument (vaak door herhaling) het product/dienst bewust, dan wel niet onbewust opslaat (en hopelijk tot een aankoop overgaat) is de missie volbracht. Dit is een klassiek voorbeeld van de zogeheten ‘push strategie’.

Bij marketing 2.0 verschuift de focus van het bedrijf naar dat van de consument. De ‘push strategie’ verandert steeds meer in een ‘pull strategie’, waarbij de klant bepaalt welke producten/diensten het bedrijf aanbiedt. Wat ook typerend is voor marketing 2.0 is klantenbinding, dit gebeurt veelal door middel van klantcontact via sociale media

Versie 3.0 heeft voornamelijk betrekking op de identiteit van het bedrijf. Ze creëren een identiteit die naadloos aansluit op dat van de beoogde doelgroep. De consument wil zich hierdoor graag aan het bedrijf binden, wat een groot concurrentievoordeel zal opleveren.

Providers en marketing 3.0

De providers die marketing 3.0 goed uitvoeren maken vaak gebruik van een marketingbureau, die hen helpt om hun (nieuwe) identiteit naar buiten te brengen. In de visie van bedrijven die marketing 3.0 volgen staat ‘het beter maken van de wereld’ centraal. Denk hierbij aan bijvoorbeeld KPN’s duurzaamheidsvisie of KlasseContact, waarmee zieke kinderen, toch nog mee kunnen doen in hun klas.