Blog

Ziggo alles in 1 pakket verliest terrein

27 augustusus 2015 / Algemeen / Door Anthonie

De populariteit van alles in 1 pakketten mag dan iedere dag verder toenemen, het lijkt er naar uit te zien dat de onderlinge verhoudingen tussen de verschillende providers op de markt steeds vaker onderhevig zijn aan veranderingen. Vooral marktleider Ziggo heeft de voorbije maanden aanzienlijk aan marktaandeel moeten inboeten. Het is marktonderzoeker Telecompaper die met het nieuws uitpakte op basis van de resultaten van het bedrijf van het tweede kwartaal van dit jaar.

4 procent verlies

Dat die resultaten voor de provider veel minder gunstig zijn komt vooral uit het segment van de alles in 1 pakketten. Op dit vlak verliest Ziggo namelijk zo’n slordige 4 procent. Eerder hebben we reeds gemeld dat steeds meer gebruikers er voor kiezen om geen losse diensten meer af te sluiten, maar de voorkeur geven aan een gecombineerde bundel. Het verlies van 4 procent, die vooral richting de provider KPN blijkt te gaan is dan ook absoluut geen goed nieuws voor Ziggo.

Sterkere marktpositie KPN

In het tweede kwartaal van dit jaar is het vooral KPN die als grote winnaar uit de bus lijkt te komen. KPN ziet haar alles in 1 aandeel namelijk met zomaar even 3 procent toenemen. Het verlies dat Ziggo moet slikken heeft nog geen grote impact op haar status als marktleider. Met meer dan 50 procent van de markt blijft de provider uiteraard nog steeds de belangrijkste alles in 1 aanbieder, al mag de dalende trend zich niet verder zetten.

4,5 miljoen huishoudens kiezen voor alles in 1

Dat de populariteit van alles in 1 pakketten vandaag de dag ongekend hoog is blijkt eveneens uit cijfers die Telecompaper publiceerde. Op moment van schrijven zouden namelijk zomaar even 4,5 miljoen huishoudens in Nederland er voor kiezen om geen gebruik meer te maken van individuele, maar uitsluitend van gecombineerde diensten. Dat is een flinke stijging in vergelijking met voorgaande jaren.

Storingen aan basis van klantenverlies?

Of het verlies aan alles in 1 klanten gezocht moet worden in te dure alles in 1 pakketten lijkt zeer onwaarschijnlijk. Algemeen wordt aangenomen dat het vooral de vrij frequent voorkomende storingen of vertragingen zijn die de provider de das om doen. Ook het voorbije weekend waren er opnieuw heel wat meldingen van problemen. De meeste gebruikers klaagden over zeer traag internet, maar ook het niet kunnen kijken naar digitale televisie en problemen met de telefonie zijn vaak voorkomende klachten.

Bovenstaande is echter nog niet alles, want de voorbije week hadden zomaar even 60 procent van de gebruikers van het netwerk problemen met hun verbinding door een DDOS-aanval. Erik van Doeselaar, de woordvoerder van Ziggo stelde in een reactie dat de problemen van het voorbije weekend niets meer te maken hadden met de DDOS-aanval, maar dat het ging om “normale” problemen die zich doorheen het jaar voor kunnen doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 + 1 =