Blog

Glasvezel steeds populairder bij Nederlanders

10 juni 2015 / Algemeen / Door Anthonie

Het gaat niet goed met de Nederlandse kabelbedrijven. Zij krijgen het steeds moeilijker om te concurreren met de stijgende populariteit van glasvezel. Steeds meer Nederlandse huishoudens kiezen er namelijk voor om zowel op vlak van televisie, internet als telefoondiensten gebruik te maken van glasvezel. Deze conclusie kan worden getrokken op basis van een onderzoek dat werd uitgevoerd door Telecompaper. Naast deze conclusie bracht het onderzoek nog heel wat andere interessante feiten aan het daglicht.

Stijgende populariteit 

In 2014 maakten zo’n 2.329.000 huishoudens in Nederland gebruik van de mogelijkheden van een glasvezelaansluiting. Wanneer we deze cijfers gaan vergelijken met een jaar eerder, dan betekent dat een niet onaanzienlijke stijging van zomaar even 370.000 gezinnen. Met een marktaandeel van meer dan 77 procent zou Reggefiber zich ook met recht en rede de grootste glasvezelexploitant van Nederland mogen noemen. Het zijn uiteindelijk vooral de grote providers KPN en Vodafone die blijken te profiteren van de stijgende populariteit van glasvezel. Niet alleen deze providers, maar bijvoorbeeld ook Caiway ziet haar aantal abonnees in een niet onaanzienlijk tempo toenemen. De snellere uitbreiding van de glasvezelnetwerken van het CIF investeringsfonds in Nederland draagt hier ongetwijfeld een aardig steentje in bij.

Marktaandeel kabelbedrijven onder druk 

Het ging eerder al niet zo goed met Nederlandse kabelbedrijven, maar die druk lijkt nu alsmaar verder toe te nemen. Het grote verschil tussen kabelaars en aanbieders van glasvezel gaat schuil in de kwaliteit van de dienstverlening. Aanbieders van glasvezel kunnen hun klanten namelijk voorzien van aanzienlijk snellere internetdiensten en dat met symmetrische snelheden en zonder dat er rekening dient te worden gehouden met drukke tijdstippen.

Bovenstaande is echter niet alles, want ook de voorsprong met hogere bandbreedte, welke er vroeger voor zorgde dat een beter beeldkwaliteit kon worden gegarandeerd lijkt definitief tot het verleden te behoren. Zowel KPN als Vodafone voorzien hun klanten vandaag de dag bijvoorbeeld van de mogelijkheid om HD-zenders op te vragen via de glasvezel. Dit zorgt er voor dat er in bepaalde gevallen zelfs een hogere bandbreedte kan worden bereikt in vergelijking met de meeste kabelbedrijven.

Een populair voorbeeld van dit laatste is ongetwijfeld de provider Ziggo. Deze provider kondigde dit jaar namelijk aan gebruik te zullen maken van de zogenaamde VBR-techniek. Deze speciale techniek maakt het mogelijk om HD-zenders uit te zenden door middel van een variabele bandbreedte. Ondanks het feit dat deze techniek in vaak voorkomende gevallen een hogere bandbreedte bij HD-zenders veroorzaakt zouden toch lang niet alle kijkers er even enthousiast over zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

9 + 8 =