Blog

Fusie Ziggo en Vodafone

17 februari 2016 / Algemeen / Door Anthonie

Ziggo en Vodafone zijn bezig om te fuseren, althans de Nederlandse activiteiten van Vodafone en Liberty Global, het moederbedrijf van Ziggo.

Dat werd eerder deze week bekend gemaakt.

Door het samenvoegen van de Nederlandse activiteiten van beide bedrijven, waarvoor een zogenoemde Joint Venture op basis van gelijkwaardigheid wordt opgericht, ontstaat vanzelfsprekend de grootste provider van Nederland.

Dat Ziggo deze fusie nastreeft is niet zo vreemd, aangezien het bedrijf ondanks alle veranderingen zoals een speciale en gratis sportzender en dergelijke zaken, klanten blijft verliezen. Onder andere aan Vodafone.

Wel valt op te merken dat Ziggo ook nieuwe klanten weet te werven, vooral door de sportzender. Onder de streep blijken echter meer klanten naar elders te gaan, dan dat er nieuwe bij komen.

Door het samenvoegen van de netwerken, hopen beide bedrijven nog beter in te kunnen spelen op de markt, en natuurlijk vooral elkaars netwerken te kunnen gebruiken.

Vodafone is immers sterker in de mobiele telefonie, terwijl Ziggo juist beter is als kabelprovider. Twee sterke kanten dus, die uitstekend te combineren zijn.

Open kabel

Ook Minister Kamp heeft al op de berichtgeving gereageerd.

Hij ziet namelijk mogelijkheden om het kabelnetwerk van Ziggo bij de fusie open te breken voor andere partijen die ook gebruik willen maken van dit uitgebreide kabelnetwerk.

Overigens, er moet nog wel eventjes toestemming gegeven worden door de waakhond Autoriteit Consument & Markt, voor de fusie van beide bedrijven.

Deze instelling waakt er vooral voor dat door fusies van dergelijke bedrijven, er niet te weinig aanbod op de markt overblijft, en de bedrijven door de fusie een monopoliepositie op de markt kunnen innemen.

Of Ziggo en Vodafone voor de fusie een akkoord krijgen, blijft afwachten.

Mocht dit wel het geval zijn, dan zal er waarschijnlijk door de overheid wel op aangedrongen worden dat het kabelnetwerk ook voor andere partijen wordt geopend, zodat de consument ook na de fusie genoeg keuzemogelijkheden blijft houden, en dat bovendien de kwaliteit blijft behouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 + 9 =