Blog

Fusie met UPC aan basis klantenverlies Ziggo?

02 september 2015 / Algemeen / Door Anthonie

Eerder stond op deze website reeds te lezen dat de Nederlandse provider Ziggo terrein verliest op vlak van alles in 1 pakketten. KPN werd in dat nieuwsbericht aangehaald als de grote overwinnaar omdat deze provider haar belang zag toenemen. Het is zomaar mogelijk dat KPN voor het verlies aan marktaandeel van Ziggo een groot bos bloemen mag sturen naar die andere provider UPC. Een recent onderzoek bracht namelijk aan het licht dat sinds de fusie tussen beide partijen maar liefst 56.000 klanten de overstap hebben gemaakt. Een niet onaanzienlijk deel van deze klanten had een alles in 1 pakket afgesloten waardoor het aangetaste marktaandeel plots vanuit een compleet andere hoek lijkt te komen dan eerst verwacht. Toch liggen ook regelmatige storingen en slechte verbindingen mee aan de basis van het klantenverlies, ook dat bleek uit een rondvraag onder de mensen die overstapten.

Hogere prijs, slechtere dienstverlening

Sinds de fusie tussen Ziggo en UPC in april dit jaar regent het klachten. Mensen klagen dat hun zenders tijdens het afspelen blokkeren, maar verwijzen ook naar het feit dat de verbinding van hun internet eerder matig is. Vooral bij klanten die een alles in 1 pakket hebben afgesloten zijn de klachten aanzienlijk te noemen. Volgens de Consumentenbond kan er dan ook geen andere conclusie worden getrokken dan het feit dat de klant de dupe is geworden van de fusie. “Er worden hogere prijzen in rekening gebracht voor diensten die eigenlijk die meerprijs niet waard zijn”; aldus een reactie vanuit de Consumentenbond.

Meeste klanten naar Vodafone en Tele2

Ondanks het feit dat KPN haar marktaandeel inmiddels zag groeien betekent dit niet dat de meeste klanten van Ziggo naar deze provider zijn getrokken. Cijfers hebben immers aangetoond dat 28 procent van de 56.000 de overstap naar Tele2 hebben gemaakt. Nog eens 22 procent verkoos dan weer Vodafone. Ook deze twee providers zagen hun marktaandeel op vlak van alles in 1 pakketten toenemen.

Extreem veel klachten

Vanuit de Consumentenbond wordt gesteld dat er extreem veel klachten opduiken over Ziggo. “Het zijn vooral klanten die over een Ziggo alles in 1 pakket beschikken die we het vaakst horen. Zij ondervinden namelijk niet uitsluitend een probleem met één specifieke dienst, maar wel met verschillende diensten waardoor de problemen veel meer opvallen en een grotere impact hebben”.

Ziggo reageert

Het is duidelijk dat veel gebruikers van de provider niet tevreden zijn en vooral het gebrek aan service hekelen. De prijsverhoging die werd doorgevoerd heeft daar ongetwijfeld geen goed aan gedaan. Ziggo zelf reageert door te zeggen dat ze veel positieve reacties hebben ontvangen. De provider benadrukt echter wel dat het op de hoogte is van het feit dat er ook heel wat gebruikers problemen ervaren en hopen dat zij contact opnemen met de klantendienst. Op deze manier hoopt Ziggo de problemen zo snel en efficiënt mogelijk te kunnen verhelpen waardoor een verder verlies van klanten kan worden beperkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

9 + 1 =