Blog

Daling aantal klanten virtuele operators

22 december 2015 / Algemeen / Door Anthonie

youIn Nederland is, door het stoppen van KPN met het merk Hi, dat toch jarenlang een begrip was op de Nederlandse mobiele markt, het aantal mobiele klanten van virtuele operators, gedaald met 15%. Dat lijkt op zich heel veel, maar er blijven nog genoeg gebruikers over, als klant van virtuele operators. Op zich ongeveer 37% van de gehele mobiele markt in Nederland. Althans dat blijkt uit een rapport van Telecompaper.

Voor het geval dat je niet precies weet wat een virtuele operator is, dat is een merk dat eigendom is van een ‘echte’ provider, zoals bijvoorbeeld in dit geval KPN. Een andere virtuele operator, die eigendom is van KPN, is bijvoorbeeld Telfort. Telfort is sinds kort dan ook de grootste virtuele oerator in Nederland.

De virtuele merken zijn dus nog goed voor 37% van de totale mobiele markt in Nederland, de grote providers als KPN, Vodafone en dergelijke zijn goed voor ongeveer 43% van de mobiele klanten, terwijl de onafhankelijke, vaak kleinere providers, altijd nog goed waren voor 20% van de mobiele markt.

Na het stoppen met Hi, is KPN dus nog steeds de eigenaar, als we het zo mogen stellen, van de grootste virtuele aanbieder, in dit geval dus van Telfort. Andere virtuele operators in de top vijf zijn Lebara, Tele 2, Lycamobiel en hollandsnieuwe, dat eigendom is van Vodafone.

Top vijf virtuele operators

De top vijf virtele aanbieders heeft maar liefst 60% van alle klanten bij virtuele operators, of liever gezegd ruim 22% van de totale mobiele markt.

Kenmerkend is overigens wel dat dit een groei is ten opzichte van bijvoorbeeld de cijfers van 6 maanden eerder, maar dat de nummer 2 tot en met 5 deze groei veroorzaken, want Telfort groeit daarbij in het geheel niet. Overigens is het niet duidelijk of het aantal klanten van Telfort daalde, of gelijk is gebleven.

Dat wil dus zeggen dat alleen Telfort, en het veel kleinere Simyo, in het laatste half jaar in het geheel geen stijging zagen bij het aantal klanten, de andere virtuele aanbieders wel.

Overigens de hardst groeiende in dit segment waren Simpel en Youfone.

Ga je overigens naar het aanbod kijken van zowel Simpel als van Youfone, dan lijkt dit aanbod ook inderdaad wat aantrekkelijker dan dat van de vele concurrenten.

Aan de andere kant zullen ze bij de niet-stijgers, Simyo en Telfort, annex KPN, druk doende zijn om het aanbod te verbeteren zodat deze twee virtuele aanbieders in de komende tijd een stijging kunnen laten zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 + 4 =